..

Kulaťák v Dejvicích bude vypadat k světu

PRAHA 6 – Dlouho očekávaná proměna Vítězného náměstí má jasnější obrysy. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) vyhlásil výsledky architektonické soutěže na jeho novou podobu. Návrh, který byl odbornou porotou oceněn jako nejlepší, odklání veškerou dopravu mimo střed náměstí. Kulaťák tak získává zcela novou tvář.

„Po Malostranském a Karlově náměstí pokračujeme s potřebnou změnou i na Kulaťáku. S vítězným návrhem má Vítězné náměstí šanci stát se jedním z nejreprezentativnějších míst v Praze,“ řekla bývalá pražská primátorka Adriana Krnáčová.

V návrhu tramvajová trať již neprotíná náměstí, ale střed nově objíždí po jeho západní straně (u Evropské ulice). Navrhované dopravní řešení pojme více aut, než dnes a zároveň jim umožní plynulejší průjezd. Střed se pak stává opravdovým náměstím s univerzálním využitím.

Promyšlené umístění stromů bylo porotou hodnoceno velice kladně. Stromy oddělují vozovku od středu náměstí a vytváří tak nerušený prostor pro chodce. Ti se na vzniklé náměstí pohodlně dostanou díky novému výstupu z metra nebo přechodům.

Výrazným prvkem návrhu je také centrální monument, který byl i v původních plánech Antonína Engela ve středu náměstí v podobě obelisku. Porotci doporučili podobu monumentu přenechat výtvarné soutěži. V návrhu nechybí ani pítka, nový mobiliář, okrasné kašny a vodotrysky.

„Antonín Engel Prahu myšlenkově velmi ovlivnil. Ačkoli jeho původní plán nebyl dokončen, dnešní generace urbanistů na něj stále navazují. Kvalitní vítězný návrh je toho dobrým příkladem,“ hodnotí Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha.

Návrh se nyní dopracuje do finální podoby a realizovat by se mohl za 5 let. Výše odměn soutěže je stanovena na 3 280 000 Kč. Soutěž vyhlásil IPR Praha v dubnu letošního roku. Celkem přišlo 40 návrhů, ze kterých porota vybrala pět postupujících. Z pěti finalistů poté ve 2. fázi soutěže zvolila vítěze a další dva návrhy ocenila.

Dopravní řešení a automobilová doprava
Na kruhový objezd budou auta nově vjíždět ze dvou pruhů, nikoliv z jednoho jako je tomu nyní. Kruhový objezd bude mít de-facto tři pruhy. Vnější pruh bude sloužit jako pruh odbočovací, který auta plynule navede z objezdu. Bezpečný pohyb chodců přes objezd bude zajištěn čtyřmi přechody se synchronizovanými semafory.
Přestup MHD
Pohodlnější a bezpečnější přestup z metra na tramvaj umožňuje nově vniklá „klidná“ část náměstí. Pěší tak nebudou muset složitě přecházet silnici od tramvaje, aby se dostali do metra, jak je tomu dnes.
Cyklisté
Cyklisté mají v návrhu zakreslený svůj vlastní pruh, který je veden klidovou částí náměstí, které je bez aut. Nebude tedy docházet ke kolizi mezi cyklisty a automobily.
Parkování a okolí
Návrh počítá s podzemními garážemi na severo-západní straně náměstí (směrem k ulici Technická).

Autoři napojují proměnu Kulaťáku i na okolní ulice výsadbou stromů tak, aby celé území působilo uceleně. Autory tohoto návrhu jsou Pavel Hnilička, Eva Macková a Josef Filip.

SLEDUJTE PRAHU NA FACEBOOKU :)

Nad ránem se jižně nad Prahou zhruba v oblasti Zbraslavi objevila i izolovaná bouřka s několika blesky doprovázenýc…
Situace na pražském letišti se nezlepšuje, další odkloněný let je BA z Heathrow, směřuje do Vídně. Leta…
Husté sněžení komplikuje provoz na pražském letišti mnoho letadel krouží na vyčkávacích okruzích a č…
Kulaťák v pražských Dejvicích získá do několika let novou podobu. Uprostřed vznikne obelisk, po okrajích se vysadí…
Dopravní podnik spustil nový fanshop nejen pro fanoušky dopravy v Praze. Zájemci si přes internet mohou objednat ví…

736

104

44




Miniaplikace

Nová anketa, do konce hlasování:

HLAVNÍ MĚSTO PRAHA DNES

PRAHA NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH

NEJVĚTŠÍ MĚSTSKÉ ČTVRTI

PRÁVĚ SE STAVÍ

  •   0 % -
  •   0 % -
  •   0 % -
  •   0 % -